Thermia: 100 år av innovation inom hållbar uppvärmning

Pressmeddelande 20230925

Den svenska pionjären inom värmepumpsteknologi, Thermia AB, fyller 100 år och sammanfattar ett sekel av banbrytande innovation. Sedan starten 1923 har Thermia gått i bräschen för hållbara uppvärmningslösningar och är idag en av de ledande aktörerna på den svenska värmepumpsmarknaden med en stark expansion både i Sverige och globalt.

I år är det 100 år sedan Thermia AB grundades av Per Anderson i Arvika, där huvudkontoret är beläget än idag. Fokuset nu är samma som det var då: att ta fram smarta lösningar inom energi och uppvärmning. Redan 1927, i en era när vedeldade spisar var normen, tog Per Anderson patent på en gjutjärnsspis som förbättrade effektiviteten med hisnande 400 procent. Med en kontinuerlig strävan efter kvalitet och innovation har Thermia utvecklat banbrytande produkter, en passion som bland annat mynnade ut i den första värmepumpen med inbyggd varmvattenberedare som lanserades 1973. Genom att integrera uppvärmning, styrning och varmvattenberedare i värmepumpen blev installationen enklare och värmelösningen en tydligare produkt med alla funktioner i samma skåp. Innovationen var unik och det skulle dröja drygt 40 år innan branschen standardiserade värmepumpar med alla tre funktioner inbyggda, och idag är det den vanligaste värmekällan bland svenska hus.

– Vårt 100-årsjubileum är inte bara en markering av tiden som gått, det är också en bekräftelse på vår ambition till att forma en hållbar framtid. Vi är stolt över vår resa hittills, men inte så nöjda att vi slår av på takten, utan blickar framåt med en strävan att alltid vara steget före, säger Lars Gyllander, Försäljningsdirektör på Thermia.

Alltid kvalitetssäkrade installationer

I samband med att efterfrågan av värmepumparna ökade under 70-talet växte behovet av att kvalitetssäkra installationerna. Detta ledde till att företaget tidigt satsade på kunskap och utbildning, ett initiativ som har lagt grunden för ett rikstäckande nätverk av mer än 200 certifierade återförsäljare idag.

– Certifierade återförsäljare är nyckeln till att säkerställa högsta kvalitet och effektivitet när det kommer till värmepumpsinstallationer. För att kunna leverera bästa möjliga service investerar vi i utbildning för att skapa ett nätverk av kompetenta installatörer, säger Lars Gyllander.

En vision som håller än idag

Genom årens lopp har Thermia utmanat branschstandarderna mer än en gång. Under 2000-talet introducerade bolaget tjänsten Thermia Online som erbjöd värmepumpsägare möjligheten att styra och övervaka sin Thermiavärmepump. 2019 lanserades även Atlas, världens första bergvärmepump med ett SCOP (Seasonal Coefficient of Performance)-värde som är högre än 6.0 och värmepumpen är än idag oöverträffad. Dessa är bara några exempel på innovationer som Thermia står bakom och det är tydligt att Per Andersons vision från 1923 fortfarande präglar företaget idag: "De fabrikat man släpper ut måste inte bara vara de bästa i sin tid, utan före sin tid, över sin tid.” För Thermia är jubileet inte bara ett tillfälle att reflektera över det gångna, utan även en startpunkt för framtida utmaningar. Thermia AB omsätter idag drygt två miljarder, finns i 15 länder och har cirka 320 anställda.

– Vår historia är en viktig grund för vårt framtida arbete. Vi strävar efter att bygga vidare på våra framgångar och att fortsätta leda utvecklingen av värmepumpsteknologi. Våra bästa idéer är ännu inte uttömda och vi är övertygade om att de kommer att forma kommande generationers uppvärmningsbehov, avslutar Lars Gyllander.

För mer information: thermia.se/100

Kontaktperson: Lars Gyllander, försäljningsdirektör, lars.gyllander@thermia.se, +46 70 982 86 15

Troligen den första personalbilden från Thermia, fotograferad någon gång före 1934 utanför fabriken i Arvika.

Troligen den första personalbilden från Thermia, fotograferad någon gång före 1934 utanför fabriken i Arvika.

Om Thermia

Thermia AB utvecklar och tillverkar värmepumpar som tillvaratar den naturliga energin i berg, mark, sjö, vatten och luft.  Thermia driver egen utveckling och tillverkning av framtidens värmelösningar i värmländska Arvika och har funnits sedan 1923 – 100 år av innovation. Thermia är alltid steget före och har idag drygt 320 anställda, finns i 15 länder med mer än 200 återförsäljare över hela Sverige, och omsätter drygt 2 miljarder.