Värmepumpar står i centrum i kampen mot klimatförändringar och övergången till hållbara energilösningar. I Europa behöver tiotals miljoner gasvärmare ersättas med elbaserade värmepumpar för att minska beroendet av fossila bränslen. Värmländska Thermia följer noggrant utvecklingen och är redo att möta den ökande efterfrågan.
I artikeln “Värmepumparna går mot strålande framtid“ som publicerades i Dagens Industri i början av oktober beskrivs den ökande efterfrågan på värmepumpar som en reaktion på övergången till grön energi. Under de senaste åren har energikrisen i Europa, stigande gaspriser och behovet av att minska koldioxidutsläppen accelererat värmepumpsmarknaden och enligt European Heat Pump Association ökade försäljningen av värmepumpar med hela 40 procent under 2022. Björn Palm, professor i energiteknik vid Kungliga tekniska högskolan, betonar vikten av att ersätta gasvärmare med elbaserade värmepumpar.
– Det finns liksom ingen annan lösning om vi menar allvar med utfasning av fossila bränslen och menar allvar med Paris-överenskommelsen, då blir det elektrifiering hur vi än vill och hur vi än tänker. Det finns ingen annan lösning. Och blir det elektrifiering så blir det också värmepumpar, säger Björn Palm till Dagens Industri.
Utbildat återförsäljare i snart 50 år
Thermias engagemang för att möta marknadens behov och samtidigt främja en hållbar framtid har gjort dem till en betydande aktör på den globala värmepumpsmarknaden. Det värmländska bolaget har länge varit drivande på marknaden och arbetat aktivt med att utbilda både återförsäljare och allmänheten för att säkerställa hög standard inom branschen. Idag har Thermia över 200 utbildade återförsäljare, vilket är ett kvitto på deras engagemang för att främja energieffektiva värmepumpslösningar.
– Vi vet att värmepumpar spelar en viktig roll för att bekämpa klimatförändringar. Genom att erbjuda innovativa värmepumpslösningar är vår målsättning att fortsätta vara en pålitlig partner i övergången mot grön energi samtidigt som vi möter energibehoven hos samhällen och företag, säger Lars Gyllander, försäljningsdirektör på Thermia.