Det har vi i alla fall alltid trott, för det var då vår grundare Per Anderson gjorde sin sista åkerbrasa och grundade det företag som väldigt många svenskar köper sina värmepumpar av idag. Hans idé var enkel: Värme är för viktigt för att slarva med. Därför måste allt som produceras tåla de hårdaste påfrestningar – ingen ska någonsin bli utan vatten eller värme som handlat från Andersons fabrik i Arvika.
Med tiden växte företaget. Någon tyckte att namnet Thermia kändes passande och så var det ju. År 1923 registrerades namnet hos Patent- och Registreringsverket och ett varumärke var fött - den rödblå logotypen satt snart på pumpar som levererades allt längre ut i landet och så småningom också på export. Andersons idéer om kvalitet uppskattades på många håll.
Samtidigt lever vi i uppfinningarnas tidevarv. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och i Thermias fabrik fullkomligt sprutar det ut nya patent och produkter. Alla idéer testas och Thermia tar så småningom ett tydligt ledarskap i sin egen bransch: Värmepumpar.